Onderzoek naar vroegtijdig identificeren kwetsbare leerlingen

logo Gezonde basisschool184Kwetsbare leerlingen vroegtijdig identificeren en begeleiden zodat ook zij optimaal kunnen presteren. Dat is het uiteindelijk doel van het promotieonderzoek van Elise de Neubourg, een van de promovendi in het project de ‘Gezonde Basisschool van de toekomst’ in Parkstad. Na de herfstvakantie begint Elise de Neubourg met het testen van de executieve vaardigheden van leerlingen van groep 8 op de scholen die deelnemen aan het project.

In de ‘Gezonde Basisschool van de toekomst’ werkt onderwijsstichting Movare samen met de Universiteit Maastricht, de GGD Zuid Limburg/academische werkplaats en tal van partijen in Parkstad. Het verloop van het project en de effecten daarvan, worden wetenschappelijk onderzocht.

“Wat ik uiteindelijk in kaart wil brengen, is wat de relatie is tussen het cognitief functioneren, leerprestaties, de sociaal-economische achtergrond en de gezondheid van leerlingen”, vertelt Elise de Neubourg van de School of Business and Economics (UM).

Onderdeel van haar promotieonderzoek vormen de testen waar ze na de herfstvakantie mee begint. Het gaat om computertesten waarin leerlingen zes taken krijgen die hun executieve vaardigheden in beeld brengen, zoals het vermogen om goed te kunnen plannen en dingen te kunnen onthouden.

“Dankzij data van de onderwijsmonitor Limburg en de GGD Monitor hebben we bovendien een goed beeld van de geschiedenis van deze leerlingen. Het is duidelijk dat kinderen door een combinatie van factoren soms kwetsbaar zijn en dan niet optimaal kunnen presteren. Door ons te richten op leerlingen van groep 8 waarvan veel bekend is, willen we die factoren in beeld krijgen. Op basis daarvan kunnen we vervolgens kwetsbare leerlingen al aan het begin van hun schoolcarrière identificeren.”

Lees ook het interview met Elise de Neubourg op onze website.

Kijk voor meer informatie over de onderwijsmonitor Limburg op: http://www.educatieveagendalimburg.nl/onderwijsmonitor-p/het-kort